Tags

, , , , ,

Nu har jag semester!

Firar genom att köpa ett nytt spel. Eller ja, om sanningen ska fram så rage-quit:ade jag Heroes VI efter att ha kämpat med fjärde kartan på Haven-spåret i flera dagar (det kommer nog dröja innan jag tar tag i det där igen) och tröstköpte ett nytt spel redan för två dagar sedan. Fast sen tog det ju hela första kvällen att ladda ner eländet så det var först igår jag började spela. En dag innan jag officiellt fått semester med andra ord. Och sen var jag ju absolut tvungen att se på när Sverige åkte ur fotbolls-EM från en suddig fulstream (orka betala för tv4play) så då blev det inte så mycket spelat då heller.

Det blev Castlevania: Lords of Shadow. Jag funderade starkt på Total War Warhammer, men eftersom jag inte har så bråttom med att spela det senaste sköt jag på det till framtiden och köpte det här istället.

Jag har inte spelat något Castlevaniaspel tidigare.Men det här ska ju vara nån slags reboot så det verkar som att det funkar att hoppa in här. Hittills har jag slagits mot diverse varulvar och goblins, klampat i lera och fått en extra krok till min kedje-kors-vapen-grej.

Mina intryck hittills utifrån Aidan Chambers modell för boksamtal (ja, jag har semester men jag kan ju inte byta personlighet för det)

Jag gillar: faunen  ❤ , försökte printscreena när han pratade men det blev bara en bild när Gabriel typ tittar ner i golvet >.<

Jag ogillar: den fasta kameravinkeln. Jag blir tokig på att man inte kan se sig omkring i alla hörn och att man ibland måste springa mot kameran. Och kärleksobjektet Marie. “Hon smet hemifrån för att baka bröd åt bröderna” eh what? Vad är det för jävla självförnekande mähä till kvinnoideal?

Jag fattar inte: det tog ett bra tag innan jag fattade hur man tog sig loss från naiaderna i träsket. Plöjde rakt igenom giftgasen på flera ställen bara för att undvika dem helt – vilket inte var så hälsosamt i längden.

Jag ser ett mönster: det känns som att just namnet Gabriel är överrepresenterat hos tv-spelsprotagonister där temat är just godhet vs ondska (rätt vanligt tema). Kom på nån mer fantasifull inspirationskälla än bibeln nåt gång, va?

