Tags

, , , , , ,

Angående sex och Game of Thrones postade jag detta i en tråd på Facebook, och återanvänder det här för att det känns relevant:

Jag har läst tom fjärde boken och ser ganska stora skillnader i vilken roll sex spelar och vad det förmedlar i böckerna respektive serien. I böckerna är sex väldigt mycket ett maktmedel, framför allt är det män som utövar makt över kvinnor genom våldtäkt eller hot om våldtäkt. Ibland beskrivet på ett så rått sätt att jag nästan velat lägga boken ifrån mig. Men det känns hela tiden som att Martin har velat säga något med det. Han vill berätta om en brutal värld där maktkamp är ett huvudtema och där som sagt sex är ett av de medel som används för att få makt. Fast ja, det blir samtidigt rätt gubbsjukt ibland (vad är grejen med att shippa elaka och fula äldre män med söta och oskuldsfulla småflickor!?)

I serien är det lite som Berhan raljerar om i videon.* HBO använder (främst kvinnlig) nakenhet som ett säljknep och ofta är det rätt omotiverat och för inte handlingen framåt särskilt mycket. Man har inte gjort nån vidare analys av sexet i böckerna utan mest tänkt “kolla, de har en massa sex här = skitbra bokserie för vårt varumärke”.
Sen tycker jag HBO har förvanskat beskrivningen av samkönat sex också. I serien är det visst bara män som kan vara gay (eller har jag glömt nån?) medan jag kan komma på åtminsone två av de kvinnliga “huvudpersonerna” som har sex med andra kvinnor i böckerna (även där rätt mycket maktspel inblandat). Och hela grejen med den religiösa sekten som nu har makten i Kings landing och som slänger folk i fängelse pga samkönat sex. Det är typ i slutet av fjärde boken så det lär väl komma mer om det i femman som jag inte läst, men visst är det inte alls homosexualitet det handlar om där utan det är just utomäktenskapligt sex som betraktas som syndigt?


* SVT Edit “Ahmed Berhan: Är Game of Thrones sexistiskt?”, https://www.facebook.com/hejedit/videos/1192092814181050/?fref=nf

