Tags

, , , , , ,

Tog upp spelandet av Life is Strange häromdagen. Jag spelade första delen/kapitlet/whatever i maj förra året och gillade det, men sen dess har andra saker kommit emellan och nu när jag bestämde mig för att ta upp det igen så var jag mer eller mindre tvungen att spela om hela första innan jag laddade ner andra eftersom jag glömt en massa detaljer som säkert är viktiga att hålla reda på. Men nu har jag alltså spelat mig igenom två av fem delar.

Det finns brister. Ganska störande sådana. I första var det ffa “hur kan Max inte fatta att elaka säkerhetsvakten och Chloes styvpappa är samma person efter att hon både sett fotot och hittat hans armé-dogtags med namn på?”, men i andra dyker det upp flera sådana saker på varandra som irriterar nåt oerhört. Ska man ha ett spel där berättelsen är det centrala får ju inte den liksom glitcha. Om det bara vore när man väljer vissa val eller klickar på något i “fel” ordning som kronologin vänds upp och ner vore det en sak. Men felen dyker upp ändå, hur man än gör. Det finns ingen “rätt” ordning.

Vissa val är också oerhört frustrerande. I första avsnittet främst när man ska välja om man tar kort på eller avbryta David Madsen när han trakasserar Kate. Dels: man SKULLE ju kunna göra både ock. Dels: när man väljer att samla bevis så blir man utskälld av Kate och tvingas svara “chickened out” när man egentligen vill säga “will report him with proof”. Också senare i Chloes rum när man får välja om man fortsätter gömma sig i garderoben eller hoppar ut och tar skulden för jointen. Chloe säger uttryckligen “stanna där du är och visa dig inte” och efteråt säger hon att “det var tur att han inte upptäckte dig i alla fall, då hade det blivit ännu värre” om man väljer att stanna kvar. Fast hon är ändå arg sen för att man inte kom till undsättning. Och om man väljer det alternativet? Vad är det meningen att man ska uppnå? Troligt att Mr Madsen skulle säga “jamen var den din, men då är det ju lugnt, det innebär att Chloe är 100% oskyldig och jag ska inte skälla på henne.” Jag minns inte ens hur han reagerar på det valet – testade det första genomspelningen eftersom man ändå kunde spola tillbaka men det var ju ett så orimligt alternativ att välja att jag inte brydde mig under omspelningen. Jag vet inte, jag tycker att jag har rätt så bra kontakt med min inre tonåring men vissa repliker och reaktioner känns verkligen inte rimliga. Kanske bygger det bara på skumma sociala koder som varenda amerikansk unge har i ryggmärgen, vad vet jag.

Jag kommer ändå skaffa nästa del. Är SÅ HIMLA NYFIKEN! Och Kate… OMG. Jag failade på bibelcitatet av alla hopplösa grejer man kan misslyckas med i ett datorspel >.< Men jag ska inte spela om den här gången utan leva (mao låta stackars Max få leva) med mina misstag.

