Tags

, , , ,

Lyckades slita mig från Cities : Skylines igår för att pallra mig iväg på bio (btw så har jag nu lyckats låsa upp biografen i det spelet, så de små simmarna i spelet fick väl också roa sig medan jag var borta, dock är den en sk “unik byggnad” så man får inte ha mer än en). Har vetat sedan jag var på bio sist och såg trailern till The Assassin att jag bara måste se den. Jag älskar estetiken i Hero och bara allt i Flying Daggers, och det är en typ av film som man gärna ser just på bio.

Efter att nu ha sett filmen kan jag konstatera att trailern var grovt missvisande. De flesta som såg den associerade nog till Crouching Tiger, Hidden Dragon och förväntade sig en actionspäckad äventyrsfilm i exotisk miljö. Jag kan säga att The Assassin är ingenting av detta. Det är en film som gjorts för en kinesisk/taiwanesisk publik med en helt annan förförståelse än till exempel min. För en gångs skull rekommenderar jag att läsa forumet på imdb innan man ser filmen. Kanske till och med plugga in de olika rollernas släktband och inbördes kopplingar och memorera deras utseende.

Jag gjorde allt det där så snart jag kom hem efter att frustrerat ha försökt förstå filmens intrig. Alltså, jag fattar huvudkonflikten: ung flicka blir trolovad med släkting och barndomsvän, skickas sen bort till ett nunnekloster  (700-talets Kinas motsvarighet, textningen kallade dem nunnor ivf) där hon tränas till lönnmördare. Som ung vuxen visar hon sig för blödig för att mörda kallblodigt. För att bevisa sin lojalitet skickas hon på uppdraget att mörda den där barndomsvännen som nu är en gift familjefar. Många inre demoner och brutna löften att ta itu med, således.

Men det är så mycket annat som gick rakt ovanför huvudet på mig, de flesta av någon av följande tre orsaker:

  • Berättelsen är ny för mig. Men tydligen bygger den på en klassisk saga/myt som den tänkta målgruppen redan är bekanta med (enligt skribenter på imdb). Alltså är det mycket som inte förklaras eftersom det säkert anses självklart.
  • Jag har skitsvårt för att se skillnad på de olika skådespelarna. Här är det naturligtvis jag som är för ovan vid sydostasiatiska ansikten för att urskilja utmärkande drag så för mig ser alla mer eller mindre likadana ut. Ett exempel är en kvinna i guldmask som dyker upp ett par gånger och som jag inte för mitt liv lyckades lista ut vem det var. Tydligen kan en taiwanesisk publik känna igen skådespelaren direkt utifrån kroppen, sättet att röra sig och den nedre (omaskerade) halvan av hennes ansikte (även detta enligt folk på imdb).
  • En massa andra referenser och symboler som jag inte förstår eftersom jag inte har rätt kulturella bakgrund och förförståelse.

Missförstå mig inte nu. Jag tycker att filmer var sevärd, rentav bra. Framförallt är den estetiskt snygg, både bild- och ljudmässigt. Mycket panoramaåkningar och stillbilder över landskap och fågelkvitter och vindprasslandet i träd som känns autentiskt och inte pålagt i efterhand (med undantag för de tydligen så obligatoriska hästgnäggningarna 1). Och så kostym och smink som också är helt fantastiskt såklart. Men som sagt, jag hade behövt läsa på lite innan för att förstå själva berättelsen bättre, eventuellt få jag väl se om den.


 

1 Se “Films – live action” första stycket

 

