Tags

, , ,

Har de senaste dagarna fullkomligt begravt mig i Cities: Skylines. Det spelet är typ en av orsakerna till att jag kände att jag behövde köpa en riktig speldator från första början. Det finns liksom vissa typer av spel där en tv-spelshandkontroll inte räcker till, man behöver ett helt tangentbord.

Jag blir helt absorberad av den här typen av spel. Sitter i timmar och glömmer bort att äta mat. Bygger, bygger, bygger. Hittills har jag nått “milstolpen” Grand City på 19 000 invånare (tycker inte 19 000 låter som en storstad riktigt, men det här är ett spel där det bor max 4 personer i en villa och max 12 i ett helt hyreshus).

En sak som har slagit mig är bristen på kulturinstitutioner (ja, jag är akademiskt skadad som använder ett sånt ord). Inga bibliotek (!!!), inga biografer eller konsertlokaler. Jo, efter  ett antal speltimmar lyckades jag låsa upp ett operahus. Så lite kultur får de sig till livs ändå, de små liven. Men som sagt, de kan fortfarande inte låna en bok eller gå på bio. Min “Cliff City” (ja, jag är tråkig och kör på första kartan i listan)  skulle ha brutit mot SFS 2013:801 om den hade legat i Sverige. Ja, säkert ett helt gäng andra lagar också, men jag har åtminstone inte legaliserat cannabis.

Trafikplaneringen är typ svårast. Man börjar med en så liten stad och har knappt nån trafik men måste planera för att i framtiden behöva bygga ut med motorvägar och avancerade trafiklösningar för att förhindra trafikkaos och köer. Försökte minska antalet bilar genom att dra på rätt friskt på kollektivtrafikbudgeten så att bussarna fick fler avgångar – men det resulterade bara i att jag fick en lång kö med bussar som stod efter varandra och väntade vid rödljusen! Annars är just utläggande av busslinjer en av de roligaste grejerna att pyssla med.

To be continued…

 

