Tags

, , , , , , , , , , ,

Lite statistik från 2015:

Lästa/lyssnade böcker: 70
Lästa sidor: 100099 (~28 sidor/dag)
Lyssnad tid: 451 timmar, 37 minuter (~1 timme, 14 minuter/dag)
Böckernas produktionsländer: 14 olika

Rätt bra resultat. 70 böcker är en ökning från förra årets 54. Jag har dock minskat på sidantalet till förmån för en kraftig ökning av lyssnad tid. Inte så konstigt. 2014 var året jag började pendla, alltså från juni ungefär, medan jag 2015 har varit ett pendlarspöke mer eller mindre oavbrutet (ja, inklusive att i princip inte ha någon sommarsemester). Min spaning inför 2016 blir nog kanske en ytterligare ökning i antalet böcker, men en minskning i både sidantal och lyssnad tid (garanterat det senare i alla fall).

Sedda filmer: 34
Filmer på bio: 8
Filmernas produktionsländer: 10 olika

Det här är däremot ett bottenrekord. Förr i tiden låg jag alltid på över 80, och 100 var någon slags milstolpe som jag alltid strävade efter. I blame Netflix. Man orkar ju inte se på film längre! När valet står mellan att sätta sig in i en helt ny berättelse och hålla koncentrationen uppe i två timmar; och gotta in sig i ännu ett avsnitt av Buffy – då vinner tv-serierna i 99% av fallen (jag skulle säga 100%, men uppenbarligen har det ju hänt att jag har sett på film under 2015). Rätt bra geografisk spridning ändå.

Jag har inte samma typ av dokumentation när det gäller datorspelandet. Hur skulle man ens göra det? Antal “färdigspelande spel”? När spelar man ens färdigt ett spel som Skyrim? När man har spelat igenom huvudberättelsen? Vad skulle man då säga om The Sims? En idé är att ju att i alla fall anteckna antalet speltimmar och sen göra nåt utifrån det. Men alla spel registrerar inte detta själva – så då skulle jag behöva klocka mig själv och jag vet inte…

Nyårslöften:

Läs böcker
Se (mer!) film
Spela datorspel

