Tags

,

Läste nyss Hem och Hyra:s inredningstips för ett “ombonat” sovrum.1 Angående sängbord skriver de följande:

“Sängbord eller inte? Oftast vill man ha något att lägga telefon, glasögon etc. på bredvid sängen.”

Alltså ursäkta, telefoner och glasögon i all ära, men inte fan är det de som gör att ett sängbord är ett absolut måste i mitt sovrum. Den viktigaste funktionen för mitt sängbord är en viloplats för mina böcker. Jag har för närvarande sex böcker och ett seriealbum liggande på mitt sängbord (samt en dagbok halvtaskigt gömd i sängbordets enda låda). Detta stickprov är nog ganska representativt för hur det brukar se ut där. Jag har ofta två till fyra romaner igång samtidigt. Jag läser ca 100 sidor i taget i varje bok och varvar för att sträcka ut läsningen över tid – de flesta berättelser mår bra av lite paus emellanåt så att man hinner reflektera över det man läst. Sen ligger där alltid några biblioteksböcker som väntar på att bli lästa. Var skulle de bo om jag inte hade ett sängbord?

“Utgå från ditt behov” råder tidskriften sedan vidare. Ja, när jag tänker efter är det kanske en bokhylla jag borde skaffa, inte ett sängbord.


 

1 “Skapa ett ombonat sovrum i vinter”, Hem och Hyra, nr 4 2015. s 10-11.

